2015.04.08
A Don Giovanni című opera bemutatója Debrecenben
A mitikus Don Juan, ez az összetett színházi és operakarakter, kimeríthetetlen forrás minden alkotónak. Kétségkívül az operairodalom egyik legzseniálisabb műve, és a Mozart-életmű három, Da Pontéval írt műve közül a legsötétebb, legszélsőségesebb.
Mi alakította ezt az archetipikus karaktert, mi tette azzá, aki? Hogyan is értelmezhető az emberen kívülről jövő büntetés? Ilyen, az élet legmélyéig hasító kérdésekhez kerülünk közelebb ezzel a zseniális művel.
"Bűneimet nem kellett elmémben előre kitervelnem, elkövetésük lehetősége magától adódott, helyzetekből, melyekben − emberek között létesülvén − mindig megvan a bűn meredek esélye: a zuhanásé az alantasság mélyébe. Elszánásaimat azonban ki kellett tervelnem, mert nem önkéntelen kívánság ébresztett a helyzetben lappangó esélyre, hanem a borzadály. A borzadály, melynek taszító lendületét akarattal fordítottam a visszájára, kényszerítvén, hogy vonzássá legyen. Mert célom, a bűn felé nem sodorhatott a borzadály, csak a belőle kicsikart mesterséges vonzás; csak a vágy remegő óceáni fodrain lebegve, holdfény-hideg testemen gerjesztett hagymázos hevülettel juthattam el a lét homályából kicsillanó alakokig, hogy véghezvigyem általuk a rosszat.
Ó, hányszor éltem, hányszor zuhantam?Ahányszor erőt vettem a helyzetekből szederjesen felrémlő iszonyon a bűntől, hogy fogadalmamra ébredve vonzássá idomítsam − igazi vonzássá, mely mihelyt létrejött, egyszeri elszánás után már nem kényszeredetten: részeg örömmel sodort célom felé, feledtetvén, hogy elváltoztatott borzadályból támadt."
(részlet Deák Tamás Don Juan című regény-torzójából)
Don Gonzalo de Ulloa, kormányzó - Wagner Lajos
Donna Anna, a leánya - Rendes Ágnes
Don Giovanni - Haja Zsolt
Don Ottavio, Donna Anna vőlegénye - Gippert Béla
Donna Elvira - Szolnoki Apollónia
Leporello, Don Giovanni szolgája - Cseh Antal
Masetto, parasztlegény - Cser Péter
Zerlina, Masetto menyasszonya - Benedekffy Katalin
Rendező - Gemza Péter
Forrás: kultur24.hu / Fotó: Czeglédi Zsolt