2016.04.15
Jacques Perrin rendező: "az Évszakok a mi himnuszunk a természethez"
"Az Évszakok a mi himnuszunk a természethez" - hangsúlyozta Jacques Perrin kétszeres César-díjas rendező legújabb természetfilmjéről, az Évszakokról, amelyben az állatok szemszögéből mutatja be az idő múlását, valamint az évszakok kialakulását.
Jacques Perrin pályafutását színészként kezdte, olyan rendezők alkotásaiban szerepelt, mint Vittorio de Sica vagy Giuseppe Tornatore. Producerként és színészként vett részt a Z, avagy egy politikai gyilkosság anatómiája című Costa-Gavras film elkészítésében, és ugyancsak producere volt a Fekete-fehér színesben című Oscar-díjas háborús alkotásnak is.
Leghíresebb természetfilmjét, a Vándormadarakat 2003-ban Oscar-díjra is jelölték, másik ismert alkotása a Mikrokozmosz - Füvek népe. Legutóbbi filmjét, az Évszakokat Jacques Cluzaud rendező-forgatókönyvíróval közösen készítette, mint ahogy az Óceánok című egész estés természetfilmet is. Mint Jacques Perrin az MTI-nek felidézte, az Évszakok 40 millió dolláros költségvetésből, 4,5-5 év előkészítéssel, 1,5-2 év alatt készült. A történet a jégkorszakban kezdődik, majd lassan kialakulnak az évszakok, aztán megjelenik az ember, aki kezdetben gyűjtögetésből él, de sajnos később változtat a természeten és beleavatkozik ciklikusságába - hangsúlyozta a rendező. Emlékeztetett arra, hogy mindig váltakoztak egymással a hidegebb és melegebb időszakok, de a rohamosan fejlődő ipar miatt bizonyos folyamatok mára jócskán felgyorsultak. "A természetet tiszteletben kell tartanunk, a saját környezetünket, de az állatokat is, hiszen ők egy kicsit mi is vagyunk" - hívta fel a figyelmet, hozzátéve, hogy mindössze 20-30 éve kézzel fogható igazán, hogy a természeti kincsek csak korlátozottan állnak rendelkezésre és a források lassan kiapadnak, de a népességszám rohamos növekedése is az egyensúly felborulásához vezet. "A film elkészítésével a célunk az volt, hogy felhívjuk az emberek figyelmét, hogy meg kell tanulniuk összhangban élni a természettel, és hogy megbékítsük őket a környezetükkel. Megismertessük őket az európai vadon élő állatokkal, amelyekkel még nem késő újra szövetséget kötniük, mert még van remény, a pusztítást meg lehet állítani" - hangsúlyozta a rendező. Jacques Cluzaud rendező-forgatókönyvíró elmondta, hogy a forgatás során nem használtak számítógépes effekteket, a filmben a vadállatok mellett szerepelnek fogságban született állatok is, akik hozzászoktak az emberekhez. Kiemelte, hogy például a vadlovakat üldöző farkas falka állatait ők nevelték fel, ezért kicsi koruktól ismerik a kamerát. Több kisebb-nagyobb operatőrcsapattal dolgoztak együtt, voltak, akik légi felvételeket készítettek, másoknak gyorsan, óvatosan kellett mozogniuk, hogy egy vagy két méter távolságról lekövessék azt, ahogy az állatok futnak, repülnek vagy zuhannak.
Hangsúlyozta, hogy egyes helyzeteken hónapokon, éveken keresztül is dolgoztak, hogy megfelelően követni tudják az állatok gyorsaságát. Olyan hatást akartak kelteni, mintha az operatőr az állatcsapat egyik tagja lenne. Mint elmondta, a bölényes jeleneteket Fehéroroszországban a Bialowiezai-erdőben vették fel, az európai síkvidéket egykor borító nagy kiterjedésű őserdő utolsó megmaradt területén. A jégkorszaki jeleneteket Észak-Norvégiában rögzítették, de filmeztek Lengyelországban, Romániában Svájcban, és egy kicsit Nagy-Britanniában is. A legtöbb jelenet Franciaország területén vették fel - mondta Jacques Cluzaud.
Forrás: MTI / Fotó: Bruzák Noémi